Over 20 jaar zul je meer inzitten over de dingen die je niet gedaan hebt, dan over de dingen die je wel gedaan hebt.
Laat je weerstanden dus varen.
Zeil weg uit die veilige haven.
Vang de wind in je zeilen.
Verken. Droom. Ontdek.

donderdag 3 februari 2011

Wie trekt in de bergen...

In Tanzania aangekomen, werd het tijd voor iets anders. Na een korte tussenstop aan de Tanzaniaanse kust :-), reden we richting de Usambara Mountains in het noordoosten van Tanzania. In Lushoto brachten we een bezoek aan de lokale markt. Altijd fijn om net zoals iedereen anders je boodschappen te doen op de kleurrijke en geurrijke markt. We hadden in de reisgids gelezen dat onderhandelen over de prijs van groeten en fruit als normaal beschouwd wordt en aangezien je als je blank bent toch enkele eurocenten meer betaalt, waagden we het erop. Jeroen vroeg aan elk kraampje naar de "discount for today" en hij slaagde er zo in om een komkommer, een limoen en een extra tomaat in de wacht te slepen. We overnachtten een paar dagen op de hoger gelegen Irente Farm, een boerderij gerund door Zweden. Hier konden we voor het eerst sinds lang nog eens versgebakken brood smullen.  We maakten een wandeling naar een uitzichtspunt en genoten van het prachtige zicht op de vallei. De temperatuur en de natuur bevielen ons zo dat we de derde dag nog dieper de bergen inreden met onze auto, richting Mambo. Daar ontdekten we één van de mooiste plaatsen die we tot nu toe bezochten. Deze lodge/camping (MamboViewpoint Ecolodge) komt zeker in onze persoonlijke top 5. Gelegen op een rotsklif hadden we een ongelofelijk uitzicht op de Pare Mountains in het westen, de vallei onder ons, het dorpje verder, gelegen op een andere klif, en - als er even geen wolken waren (er waren er altijd) of 's morgens voor dag en dauw- de Kilimanjaro, 160km verder in noordelijke richting.

De Ecolodge ondersteunt bovendien allerlei projecten in het dorp en dat merkten we. Er was een kaas- en yoghurtmakerij (Zwitserse kaasmakers hadden vrouwen uit het dorp de technieken aangeleerd), een pottenbakkerij, er werd door de schoolkinderen veelvuldig gebruik gemaakt van het internet van de lodge, Canadese vrijwilligers hadden de onderwijzers van de scholen nieuwe pedagogische technieken aangeleerd, er was een waterpomp geïnstalleerd die via een nieuw aangelegde waterleiding, het hele dorp van water voorzag, enz. Voor het eerst sinds onze reis, zagen we een project, dat gedragen werd door de dorpsgemeenschap zelf en effectief vruchten afwierp. Als Jeroen nog eens 10 dagen weg is met BFAST, kom ik hier aan één van de vele projecten meewerken!

De volgende dag maakten we samen met twee Belgische meisjes een 8 uur lange trektocht door restanten van het omliggende tropische woud. Het werd klimmen, dalen en ons een weg banen door de dichte begroeiing, met een middagpicknick aan een idyllisch watervalletje. Na 4 maanden in open schoenen, verteerden Jeroens poezelige voetjes de bergschoenen iets minder goed :-) 's Avonds genoten we van een barbecue met live muziek, gespeeld door een groepje uit het dorp. Een perfecte afsluiter van ons verblijf hier!